پژوهشگران می‌گویند یک داروی جدید را می‌توان به عنوان جایگزین داروهای استاتینی پایین‌آورنده چربی خون در افرادی که نمی‌توانند این داروها را تحمل کنند، به کار برد و این یافته‌ امیدبخشی برای میلیون‌ها نفری است که در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

bempedoic acid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس نیوز این بررسی که در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد است، نشان داد که در بیمارانی که در معرض خطر بالاتر بیماری قلبی-عروقی هستند، این داروی جدید به نام «بمپدویک اسید» (bempedoic acid) عوارض مربوط به قلب از جمله حمله قلبی یا نیاز به انجام اعمالی مانند جراحی بای‌پس یا گذاشتن استنت را کاهش می‌دهد.

برخی از بیماران نمی‌توانند عوارض جانبی داروهای استاتینی را که به طور معمول برای کاهش کلسترول خون تجویز می‌شوند، مانند درد عضلات را تحمل کنند. بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که بین ۷ تا ۲۹ درصد افرادی که نیاز به پایین آوردن کلسترول دارند، نمی‌تواند استاتین‌ها را تحمل کنند.

پژوهشگران در کلینیک کلیولند در آمریکا که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند این داروی جدید مانند داروهای استاتینی درد عضلات ایجاد نمی‌کند. البته این دارو خطر دچار شدن به نقرس را تا یک درصد افزایش می‌دهد و همچنین خطر  سنگ‌های صفراوی را هم یک درصد بالا می‌برد، اما هیچکدام از این عوارض آنقدر جدی نیستند.

داروی بمپدویک اسید در سال ۲۰۲۰ بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان شیوه‌ای برای کاهش میزان‌های کلسترول بد یا لیپوپروتئین با تراکم کم (LDL) تایید شد.

با وجود تایید شدن بمپدویک اسید، این دارو به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفت. برای اینکه استفاده گسترده از این دارو رخ دهد، باید شواهدی به نفع مزیت‌های آن در مواردی مهم وجود داشته باشد. این بررسی با نشان دادن اینکه این دارو موثر است و عوارض جانبی استاتین‌ها را ندارد، ممکن است به این روند کمک کند.

پیش از این پزشکان برای بیمارانی که نمی‌توانستند داروهای استاتینی را تحمل کنند، گزینه‌های محدودی در اختیار داشتند، از جمله داروی ازتیمیب (ezetimibe) که از جذب کلسترول از روده جلوگیری می‌کند و یک پادتن تک‌دودمانی (آنتی‌بادی مونوکلونال) از گروه مهارکننده‌های PCSK9.

بمپدویک اسید که با نام تجاری نکسلتول (Nexletol) فروخته می‌شود به طور خاص برای درمان بیمارانی طراحی شده بود که نمی‌توانند داروهای استاتینی را تحمل کنند. اما  پیش از این، اثرات این دارو در پیشگیری از سلامت قلبی به طور کامل در یک کارآزمایی بزرگ ارزیابی نشده بود

کد خبر 746499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha